Burgernet blundert met Amber Alert voor Belgische kleuter Dean

8422
foto's politie België

ALARMERINGSSYSTEEM TERUG IN STENEN TIJDPERK

Het Amber Alert voor de ontvoerde, later dood teruggevonden kleuter Dean Verberckmoes uit België ontaardde gisteren in een regelrechte, technische ramp en beschamende vertoning.

Het landelijke alarmeringssysteem dat Nederland jarenlang massaal en razendsnel via een groot aantal kanalen en podia op scherp zette – werd gisteravond door Burgernet gereduceerd tot een armzalig Twitterberichtje. Het systeem is niet of nauwelijks benut door een reeks aan bizarre, technische missers.

Gewelddadige

Dat terwijl het ging om een klassieke Amber Alertzaak: een ontvoering door een gewelddadige recidivist die eerder al in België een peuter heeft doodgeslagen. Een vermissing die zó alarmerend en spoedeisend is, dat alles uit de kast gehaald had moeten worden in een poging het kindje op te sporen.

In november vorig jaar nam Burgernet ondanks grote weerstand in de Tweede Kamer het Amber Alert-systeem over van de door de overheid opzij gezette Stichting Amber Alert Europe.

Toenmalig minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid had lak aan de wens van de Tweede Kamerfracties om door te gaan met het toenmalige alerteringssysteem. Het ging volgens hem om ‘een juiste, zeer goed voorbereide stap’ om het systeem te integreren in de Burgernet-functionaliteit. Dat zou vlekkeloos en probleemloos verlopen, beloofde de bewindsman. Voortaan zouden de alerteringen ook ‘heel veel beter en vooral goedkoper’ worden verspreid.

Haperde

In dat laatste is de politie volledig geslaagd. Het systeem van de vroegere organisatie achter Amber Alert bereikte nagenoeg de hele volwassen, Nederlandse bevolking. De huidige dienst van Burgernet haperde voortdurend. In de dertien voorgaande jaren waarin Amber Alert Nederland is opgebouwd en het paradepaardje en voorbeeld was voor vermiste kinderen-opsporing in heel Europa, is dat nooit eerder in die omvang en mate gebeurd.

Het regende klachten, gisteravond op Twitter.

Wat ging er mis? Deze site keek op verschillende momenten mee.

EEN RECONSTRUCTIE:

  • Rond 19.00 uur verschijnt in de mainstream media en in een artikel op politie.nl een aankondiging dat een Amber Alert voor de verdwenen Dean verspreid gaat worden.
  • Rond 19.30 uur wordt het Amber Alert uitgegeven.
  • De Burgernet-website is dan veelvuldig onbereikbaar, vrijwel zeker omdat de servers het massale internetverkeer niet aankunnen. Ter vergelijking: de vroegere Amber Alert-organisatie had met haar gezamenlijke serverpartners een capaciteit die zelfs vele malen groter was dan die van bol.com.
  • De community van Amber Alert – voor de Burgernet-overname waren dat ruim drie miljoen aangesloten Nederlanders – wordt niet benut. Zo worden geen sms’jes of mails verstuurd.
  • Er is direct na verspreiding van het alert geen berichtgeving of melding op de website van Burgernet te zien.
  • Er is evenmin een melding in de Burgernet-app zichtbaar, terwijl de app het speerpunt in de alertering van Burgernet zou zijn. Ook later in de avond is er niets op de app over de verdwijning te vinden.
  • Via politie.nl is geen verdere informatie over de zaak beschikbaar. Voor 23 november vorig jaar verscheen een vermissing van dit kaliber steevast in het overzicht ‘vermiste kinderen’ op politie.nl, vóórdat een Amber Alert werd uitgestuurd. Een Amber Alert dient immers te linken naar verdere informatie over de verdwijningszaak op politie.nl. De vermissing is echter niet op politie.nl geplaatst en er wordt via het alert slechts doorgelinkt naar politie.nl/amber alert.
  • Een banner op politie.nl geeft geen foto van het Belgische jongetje weer. De banner is soms wel en soms in het geheel niet zichtbaar.
  • Pas om 20.24 uur staat het Amber Alert via een tweet op het Amber Alert NL Twitter-kanaal.
  • Op de overige sociale media-kanalen is niets over het Amber Alert te vinden. Dat terwijl de vroegere Amber Alert-organisatie een automatische koppeling op Facebook benutte waardoor een Amber Alert bij ruim tien miljoen Nederlanders onder de aandacht kwam.
  • Pas om 20.51 uur is een eerste koppeling naar een Amber Alert-partner te ontwaren, de NPO Start-app. Er verschijnt een bericht met het oude logo van Amber Alert, een foto wordt niet geplaatst.
  • Om 22.20 uur (het lichaam van Dean is dan al gevonden) is er een melding op de Veiligebuurt-app. Opnieuw ontbreekt een foto van de jongen.
  • Om 22.30 uur is het Amber Alert zichtbaar in de 9292-app.

Het scala aan missers en tekortkomingen valt velen onmiddellijk op. Gedurende de hele avond regent het klachten op Twitter dat het Amber Alert onvindbaar is op de verschillende kanalen. Bovendien is de tekst van het alert meer dan rommelig en klaarblijkelijk ondoordacht opgesteld.

Voor zover bekend heeft Burgernet de duizenden, grote schermen en zuilen langs wegen door heel Nederland die voorheen steevast bij een ontvoering van dit kaliber werden benut, niet of minimaal voor verspreiding van het Amber Alert ingezet. Op matrixborden werd evenmin gewaarschuwd om naar Dean uit te kijken.

De vraag of een goed en ‘ouderwets’ Amber Alert het Belgische jongetje het leven had kunnen redden, is (nu nog) niet te beantwoorden. Bovendien: op het moment dat de politie na afweging van strenge criteria kiest voor de zware inzet van een Amber Alert, dient de facilitator alles op alles te zetten om die melding overal en altijd zichtbaar te maken. Daarin heeft Burgernet op alle fronten verzaakt.

Hoe schrijnend, of beter schandalig, is het dat de overheid een goed functionerend systeem om zeep heeft geholpen, ondanks de talloze twijfels en waarschuwingen voor de sloop van het oude Amber Alert? En hoeveel kinderlevens gaat dat straks kosten?

Storing

Politiewoordvoerder Willem van Hooijdonk reageerde als volgt op het schandaal: “Door storingen is het uitgaan van het Amber Alert niet helemaal vlekkeloos verlopen. Daarom is gebruik gemaakt van een noodprocedure. Dat houdt in dat het bericht handmatig in plaats van geautomatiseerd wordt verspreid en dat in de eerste fase minder deelnemers worden bereikt. Via de belangrijkste kanalen is er een groot bereik.”

Het bericht is volgens de zegsman “direct verzonden naar nieuwsmedia, social media en publieke schermen zoals op Schiphol, NS-stations en overige OV. In de loop van de handmatige procedure is de verspreiding van Amber Alert gestaakt omdat het vermiste jongetje toen dood was aangetroffen.”

De technische storing wordt volgens de politie onderzocht. “De storing is inmiddels verholpen zodat het systeem klaar is voor geautomatiseerde verspreiding van een Amber Alert.”

De zoveelste belofte van de overheid. We zullen scherp in de gaten houden hoe het volgende keer verloopt.

Steun de website Femke Fataal

Vond je dit een goed artikel? Laat dan je waardering blijken met een kleine bijdrage. Je kunt me ook met een vaste, maandelijkse bijdrage steunen. Dan kan ik onderzoek doen en schrijven en kun jij mijn verhalen blijven lezen. Dankjewel!

1 REACTIE

  1. “Door storingen is het uitgaan van het Amber Alert niet helemaal vlekkeloos verlopen.” Hoe durft een politie zegsman dit te zeggen! De overheid moet zich diep schamen! Laat deze woordvoerder dit rechtstreeks in het gezicht van de ouders van Dean vertellen! Het spijt ons; de moordenaar van uw kind had urenlang vrij spel vanwege een ‘technische storing!’ Met deze inhoudsloze uitspraak krijgen zij hun kind niet terug! Het is diep triest dat een goed werkend alarmsysteem wordt uitgekleed en vervangen voor een ernstig disfunctionerend maar wel goedkoper ‘Burgernet systeem.’ De prioriteit van de overheid ligt duidelijk niet bij het welzijn van haar burgers maar bij de inhoud van hun portemonnee…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.