Clusterfuck: Grapperhaus en de politie slopen Amber Alert

768

Amber Alert Nederland, Europa’s succesvolste alarm bij kindervermissingen en -ontvoeringen, wordt even zonder pardon gekilled door demissionair minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid.

De bewindsman en de top van de politie laten over drie maanden de stekker halen uit ’s lands grootste burgerinitiatief dat de harten van alle Nederlanders al jaren heeft gestolen.

Het gammele en bureaucratische Burgernet moet het overnemen. ‘Vanwege de kosten’. Lees: er zijn hardnekkige geruchten dat een schimmige aanbestedingsprocedure op de achtergrond heeft meegespeeld.

Levensgevaar

Grapperhaus, die al blijk gaf van weinig betrokkenheid bij de ‘burgerij’ door de coronamaatregelen aan zijn laars te lappen, heeft blijkbaar ook volkomen lak aan ontvoerde jongens en meisjes die in levensgevaar verkeren. De ‘overname’ door Burgernet waar CDA’er Hubert Bruls een flinke poot tussen de deur heeft, gaat gegarandeerd kinderlevens kosten, voorspelt medeoprichter Frank Hoen van Amber Alert.

Eerst wat astronomische cijfers. Sinds de oprichting in 2008 is Amber Alert Nederland 1040 keer in actie gekomen bij een levensgevaarlijke of onrustbarende kinderverdwijning. Er zijn ruim dertig Amber Alerts en ruim 1000 Vermist Kind Alerts uitgestuurd. In liefst 94 procent van de gevallen met een daverend succes: het vermiste kind werd heelhuids teruggevonden of bevrijd van zijn of haar ontvoerders.

Noodalarm

Het bereik van een Amber Alert is gigantisch. Met één druk op de knop ontvangen drie miljoen aangesloten Nederlanders het noodalarm rechtstreeks. Nog eens duizenden organisaties en bedrijven zetten de melding onmiddellijk en kosteloos door, waardoor negen van de tien Nederlanders binnen no time zijn geïnformeerd en uitkijken naar het vermiste kind.

Een greep uit het enorme scala aan verspreidingsmogelijkheden. Een Amber Alert is onder meer te zien op 12 grote app’s waaronder Facebook en NPO Start, op 1200 pinautomaten, 50 grote websites zoals Marktplaats en Buienradar, bij 452 mediapartners waaronder NPO, Nu.nl, ANP en het AD, op vier luchthavens, in bussen, duizenden supermarkten, in 350 tankstations en op 50.000 buitenschermen en matrixborden boven de weg. Er worden tevens radio- en tv-programma’s onderbroken om het alarm onder te aandacht te brengen.

Buitenland

Cruciaal is dat Amber Alert voor een in Nederland verdwenen kind ook in het buitenland wordt opgepikt en opgevolgd. Dat is hard nodig, want één op de vijf kinderen verdwijnt naar een ander land. De afgelopen jaren was dat zelfs al de helft.

Amber Alert is een begrip in ons land. De naamsbekendheid is, blijkt uit onderzoek, zelfs groter dan die van Coca Cola. Zodra een Amber Alert-noodmelding is verspreid, weet iedere Nederlander hoe laat het is. Er is een kind verdwenen onder levensgevaarlijke omstandigheden en naar dat kindje moeten we met z’n allen uitkijken.

Europees Parlement

Al jaren wordt het succes van het Nederlandse Amber Alert – een samenwerking tussen Frank Hoen, zijn bedrijf Netpresenter en de politie – vanuit de hele wereld gevolgd en gekopieerd. Ook het door Frank Hoen opgezette Amber Alert Europe wordt in de hele EU geprezen, werkt samen met twintig EU-landen en heeft de steun van het Europees Parlement. Hoen heeft zelfs met zijn organisatie aan de wieg gestaan van het Europese netwerk van politie-experts dat in actie komt bij internationale vermissingen.

Dat alles – de community van miljoenen Nederlanders en duizenden bedrijven – vegen Grapperhaus en de top van de Nederlandse politie nu in één klap van tafel.

‘De verandering heeft verder geen invloed op de kwaliteit van de opsporing van vermiste kinderen’, beweert de politie met droge ogen.

Brij

Ik geef je op een briefje: dat heeft het wel. Als de kindvermissingsalerteringen daadwerkelijk worden overgenomen door Burgernet, sneeuwen die meldingen onder in de brij aan berichten over tasjesroven, woninginbraken en winkeldiefstallen.

De organisatie gaat het bovendien niet redden om zo’n grote community met zoveel lef, flair en sympathie op te bouwen als Frank Hoen en zijn mensen deden.

Impact

De verspreiding van de noodmeldingen voor vermiste kinderen wordt kleiner. De impact neemt af.

De kans dat een ontvoerd kind snel wordt opgespoord, vermindert aanzienlijk.

Omdat de politie burgerpartijen in de opsporing bedreigend vindt.

Vanwege ‘de kosten’.

En Elise, Fatima, Johan, Kaylee, Paultje, Mohamed en Stephan kunnen dat straks niet meer navertellen.

Steun de website Femke Fataal

Vond je dit een goed artikel? Laat dan je waardering blijken met een kleine bijdrage. Je kunt me ook met een vaste, maandelijkse bijdrage steunen. Dan kan ik onderzoek doen en schrijven en kun jij mijn verhalen blijven lezen. Dankjewel!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.