Verdachte doodrijden motoragent sloeg eerder toezichthouders neer

11139
Motoragent Arno belandde begin deze maand onder de wielen van M.'s truck en kwam daarbij op gruwelijke wijze om het leven.

Het ‘trackrecord’ van de Melissantse vrachtwagenchauffeur Edwin M. – verdacht van doodslag op motoragent Arno de Korte – bestaat uit meer geweldsincidenten dan politie en OM willen doen geloven. Elf jaar geleden ramde de recent opgepakte M. er al op los onder toezichthouders van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Net als de begin deze maand omgekomen agent Arno en zijn in 2015 zwaar gewond geraakte collega-motoragent Dennis wilden de ILT-inspecteurs M.’s vrachtwagencombinatie in 2010 aan een controle onderwerpen. De trucker draaide op dat moment volledig door.

De chauffeur viel beide inspecteurs aan, bevestigde de ILT gisteren tegenover deze misdaadsite. “Een van de inspecteurs is destijds in het gezicht geslagen”, aldus ILT-woordvoerster Joyce Mooring.

Weigert

Of er toen aangifte is gedaan, wil de inspectiedienst niet bevestigen. Gezien de feiten ligt dat echter voor de hand. Het Openbaar Ministerie dat al dagen weigert om vragen van deze website over de bizarre zaak rond de 45-jarige, Melissantse chauffeur te beantwoorden, gaat ook op deze kwestie niet in.

Justitie voert daarbij aan terughoudend te zijn met het delen van informatie ‘omdat er op dit moment een strafrechtelijk onderzoek loopt’ en ‘communicatie over de strafzaak het onderzoek kan verstoren’.  

Het heeft er alle schijn van dat de overheid dit schandaal liefst diep in de doofpot wil stoppen. Er lijkt namelijk alle reden te zijn geweest voor politie en OM om al veel vroeger tegen chauffeur M. op te treden. Als dat was gebeurd, dan waren hoogstwaarschijnlijk mensenlevens gespaard gebleven.

Spanningen

De Rotterdamse politiechef Fred Westerbeke zei deze week dat ‘vanwege oplopende spanningen van de chauffeur richting de politie in 2019 en de zorgen bij politiemensen over zijn gedrag’, agenten was aangeraden hem alleen nog per auto aan de kant te zetten. Het incident met de ILT-inspecteurs dat ook bij de politie bekend was, maakt duidelijk dat die spanningen er al veel langer waren.

Hoe kan het dan in vredesnaam dat M. daar zo lang mee weg kwam?

Een collega van motoragenten Arno en Dennis verklaarde in een radioprogramma van de NOS dat M. ‘gewoon levensgevaarlijk’ is. De agent had M. naar eigen zeggen zelf ook enkele malen gecontroleerd. Hij constateerde daarbij steeds ‘foute toestanden’ en zegt van M. te horen te hebben gekregen dat hij ‘een pesthekel’ aan de politie had. 

Bang

Volgens de politieman werd hij daarna ook in privétijd door M. lastiggevallen en was hij bang voor de Melissantse chauffeur. “Omdat je ziet dat je te maken hebt met iemand die niet gezond is, die tot alles en staat is en die toch blijft rondrijden.”

*tekst gaat door onder de foto*

Foto ter illustratie.

Een voormalige ongevallenanalist van de politie die anoniem wil blijven, noemt dat ‘vragen om problemen’.

“De oekaze van de Rotterdamse teamleiding aan hun motoragenten om deze chauffeur niet langer te controleren, is een bewijs dat leidinggevenden bij de politie wisten dat hij iets kan mankeren. Het is uiteraard onbestaanbaar dat niet wordt opgetreden terwijl men beseft dat er levens van agenten en burgers op het spel staan. Bovendien; er is alleen binnen de Rotterdamse regio geadviseerd om geen controles meer op de chauffeur uit te voeren. Wat nu als die trucker in ander gebied rondrijdt? Dan zijn politiemensen daar niet van de risico’s op de hoogte. Dit alles deugt voor geen cent.”

Feiten

De feiten rond Edwin M. op een rij:

Motoragent Arno belandde op 7 juli in de Rotterdamse Waalhaven onder de wielen van M.’s truck toen de politieman de vrachtwagencombinatie voor een inspectie aan de kant wilde zetten. De 47-jarige agent – die mogelijk niets van de eerdere oekaze wist – maakte geen schijn van kans. Zijn lichaam werd ruim 700 meter meegesleurd. M. reed daarna ijskoud door en werd later in zijn woonplaats in de boeien geslagen. Justitie vermoedt nu opzet en verdenkt M. van doodslag.

Vorig jaar juli overleed een 79-jarige fietsster uit Hellevoetsluis bij het oversteken van een N-weg in Westvoorne toen zij door M. werd aangereden. De chauffeur zou daar blijkens een onderzoek en reconstructie geen schuld aan hebben gehad, maar zijn vrachtwagen was op dat moment bijna twintig ton te zwaar beladen.

Weegbrug

Vijf jaar eerder schepte dezelfde chauffeur tijdens een verkeerscontrole motoragent Dennis die zeer ernstig gewond raakte. De politieman vertelde later tegen het AD dat de trucker pal achter zijn motor was gaan rijden, toen hij hem naar een weegbrug wilde dirigeren.

Op het moment dat M. de motoragent niet meer zag omdat deze in zijn dode hoek zat gaf hij, aldus de krant, zonder te kijken op het beeldscherm van zijn dodehoekcamera gas bij. De 66 ton zware vrachtwagencombinatie denderde vervolgens over de politiemotor en schampte Dennis met het linker voorwiel. De agent verloor zijn rechterarm en verklaarde later er zeker van te zijn dat er opzet in het spel was.

Taakstraf

Dat werd echter niet in het onderzoek naar de toedracht aangetoond. M. kwam in 2015 weg met een taakstraf van 240 uur dienstverlening, een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden en een voorwaardelijke rijontzegging van achttien maanden.

Vraag is of ook de feiten rond de mishandelde ILT-inspecteurs in 2010 in dat onderzoek zijn meegenomen. Toen al was immers glashelder dat M. het had gemunt op toezichthouders die hem wilden controleren.

Samenhang

Volgens de verkeersongevallenexpert had jaren eerder naar de samenhang van deze feiten gekeken moeten worden. “Het was steeds dezelfde chauffeur die bij gelijkaardige feiten betrokken was. Er had op zijn minst een onderzoek naar zijn geestesgesteldheid moeten komen. Een verregaande medische keuring om te bekijken of hij überhaupt wel achter het stuur mag zitten en een rijbewijs mag bezitten.”

Op mijn vraag of de onderzoeken naar de eerdere ongevallen waarbij de fietsster uit Hellevoetsluis overleed en motoragent Dennis blijvend verminkt raakte, heropend worden, wil het OM al evenmin ingaan.

Blijkbaar heeft de overheid in deze verbijsterende en uitermate tragische zaak veel missers te verhullen.

Steun de website Femke Fataal

Vond je dit een goed artikel? Laat dan je waardering blijken met een kleine bijdrage. Je kunt me ook met een vaste, maandelijkse bijdrage steunen. Dan kan ik onderzoek doen en schrijven en kun jij mijn verhalen blijven lezen. Dankjewel!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.